top of page
Forfatters billedeBettine

Den ny følelsesøkonomi

Opdateret: 23. jan. 2020

Generation PTSD tager kontrol

Generation PTSD

En stor og voksende gruppe, især unge kvinder, lever med forskellige grader af angst og stress. På NRF2020 i New York i sidste uge talte Andrea Bell fra WGSN om generation PTSD. PTSD står for Post traumatic stress design. Begrebet dækker over produkter og services som hjælpe med at reducere følelsen af afmagt og øge fornemmelsen af selv at kunne tage kontrol. PTSD vinder i stadig stigende grad frem i takt med at verden opleves mere og mere usikker. Det gælder produkter lige fra skudsikre skoletasker til forskellige former for funktionelle drikke og fødevarer, som lover balance, overskud og ro i sindet. Den ny følelsesøkonomi vinder frem.


The Mood Market


Sundhed er en megatrend. Men begrebet sundhed har i den grad ændret sig fra at handle om sixpacks og stramme baller til at handle om en større og mere holistisk agenda. Sundhed er en mental tilstand. Sundhed er en følelse. For rigtig mange er målet bare "at have det godt". Vi higer efter produkter og oplevelser, der kan hjælpe os med at få det godt..De retailere og brands der formår at tappe ind i den nye følelses økonomi og hjælpe forbrugeren med at navigere i junglen af ”sundhedstilbud” vinder frem.



Mood Food

Mange forbrugere tager i stigende grad selv ansvar for, hvordan de har det gennem deres valg af mad og drikke. Markedet for Mood Food er i eksplosiv vækst. Men det skal være nemt.


Mood Food er mad og drikke, der hjælper os med at ændre på vores mentale og fysiske tilstand og som lover os alt fra detox, energy, fokus, god nattesøvn, og meget mere.


Selvom der også er meget Junk Food i New York, så er der også rigtig mange spændende nye koncepter.


Choose a mood with Dr. Smood


Dr. Smood ”An experience beyond food”. Dr. Smood blev etableret i 2014 af danskeren Rene Sindlev og hans kone Patrizia. Dr. Smood tilbyder et bredt udvalgt af ultra sunde drikke, sandwiches, kager, mm. Det handler ikke om kalorier, men om mad uden Pesticider, Rafineret sukker, GMO og med en masse power ingredienser.



De kalder det performance food og forbrugeren bliver hjulpet til nemt at navigere gennem junglen af Matcha, Maca, Chia, Ashwaganda og mange flere. Via 6 enkle farvekoder; Power, Beauty, immunity, Detox, Energy, Health. Så kan man selv vælge hvad man gerne vil opnå den dag. Dr. Smood har pt. 6 lokationer i Miami og 7 i New York.



Get a canned a feeling


Et andet nyt og succesfuldt brand, der tapper ind i forbrugerens ønske om en genvej til sundhed er Recess. Recess betyder direkte oversat frikvarter, eller pause.



Recess er en New York baseret start-up, som blev etableret I 2018. På rekordtid er firmaet vokset fra kun 2 til over 30 ansatte og med distribution i langt de fleste stater i USA. Recess kommer på dåse, og sælges i dag i mere end 40.000 outlets i hele USA



Recess er vand med brus tilsat hamp og en række forskellige adaptogener. Fås i tre forskellige smagsvarianter og lover balance, ro og overskud. Adaptogener er det nye sort inden for stress og energibehandling. Det er fælles betegnelsen for en række urter. Urter der har været brugt i kinesisk medicin i flere tusinde år. CBD er en Adaptogen. CBD står for Cannabidioil. Cannabidioil udvindes af hamp planten, og tilsættes mange forskellige produkter for at få en opkvikkende og healende effekt.


"I believe CBD is the caffeine of the 21st century," Ben Witte, stifter a Recess.

32 mio. Amerikanere over 18 år, har anvendt produkter indeholdende CBD indenfor det seneste år og antallet er voksende især blandt den yngre del af befolkningen.



Historien om Recess er også en interessant retailcase. Recess startede ud uden et fysisk distributionsnet men udelukkende med en on-line butik som eneste salgskanal. Gennem et konsistent og iøjenfaldende grafisk pastel univers på instagram fik de hurtigt rigtig mange fans. En pop-up butik på Manhatten gav brandet yderlige vind i sejlene, og forlængede en planlagt Pop Up åbning fra 2 til 8 mdr.


Happenings of events IRL er nu en naturlig del af Recess, der løbende partner op med andre brands med samme målgruppe og værdier.


The Standard Dose




The Standard Dose er et nyt New Yorker brand, der har specialiseret sig i at sælge en lang række CBD produkter. Både dråber til direkte indtag og forskellige cremer til udvortes brug. Standard Dose sælger både on-line og off-line igennem en af New Yorks måske flotteste butikker.

Sundhed er den nye skønhed

Butikken har langt fra hippie vibes eller duft af hamp-planter. Stemningen er afdæmpet og afslappende og holdt i rosa toner. Lokalet minder mest af alt af en meget eksklusiv beauty butik. I butikken kan man lære mere om produkterne og i et særligt lokale kan man i blødt rosa lys og store bløde puder deltage i forskellige meditations seancer og gruppe terapi samtaler om personlige emner. De kalder det ”Standard Dose Wellness Experience” og fokus er på at blive mere afstresset, afbalanceret og få færre smerter. Eller kort og godt at få det godt.


Guidede meditations seancer i smukke omgivelser

310 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Kommentare


bottom of page