Lær mere om den lille supermarkedskæde med den store personlighed.

Hvis du arbejder inden for retail og ikke kender Trader Joe – så er det ved at være på tide at lære ham at kende. På min tur til San Francisco faldt jeg pladask for Trader Joe. Ligesom rigtig mange amerikanere, så blev jeg fan af en af USA’s mindste supermarkedskæder. Trader Joe har under 500 butikker, men måske den højeste omsætning pr. m2, og helt sikkert den allerstørste personlighed. Trader Joe er fuldkommen fantastisk og meget sig selv. Trader Joe byder konstant på nye oplevelser og varer, selvom udvalget er ikke stort.

Ca. 90% af sortimentet er egne brands. Så der er noget at komme efter. Selvom det rygtes at mange af Trader Joe’s egne brand er fuldstændig magen til tilsvarende brandede produkter i andre supermarkedskæder – bare billigere. En analyse fra 2016 viste således, at prisniveauet var hele 32% under Wholefood. Den rigtige ”Trader Joe” hedder Joe Colomboe. Han grundlagde kæden. I 1967. Stemningen er cool, musikken og indretningen er rå, enkel og emmer af stadig af Hippies og Californiske surfervibes. Alle ansatte, kaldes også ”Captains” og ”Crewmembers” og går konsekvent i Hawaii-skjorter. Butikkerne hylder hver især det lokalsamfund, som de er en del af. Og så er Trader Joe blevet kåret blandt de 100 bedste amerikanske virksomheder at arbejde i.

Hør hele historien og få endnu mere indsigt i, hvorfor mange, som jeg, er vilde med Trader Joe.
Lyt til Freakoniomic’s podcast ”Should America be run by Trader Joe” her http://freakonomics.com/podcast/trader-joes
Comments